INSTRUCTIE
De leerlingen gaan aan de slag met een rekenopdracht op het gebied van ruimtelijke figuren.
De leerlingen beginnen met het ontdekken van de 3D-pen, dit doen ze door de eerste letter van hun naam te schrijven (de leerlingen schrijven op een gelamineerd vel zodat de 3D-pen niet aan het papier blijft plakken). Hierna gaan de leerlingen aan de slag met het maken van ruimtelijke figuren, hierbij wordt het bijgevoegd werkblad gebruikt. Als de figuren gemaakt zijn, is het de bedoeling dat de leerlingen de omtrek, oppervlakte en/of inhoud berekenen van het figuur.
Als alle leerlingen de berekeningen hebben opgelost, wordt de activiteit afgerond door middel van de dobbelsteen evaluatiemethode.
EXTRA UITDAGING
Er is ook een mogelijkheid om de leerlingen te laten werken met een schaal. De opdracht blijft hetzelfde, maar er wordt een onderdeel aan toegevoegd. De leerlingen krijgen een schaal van de groepsleerkracht (denk aan 1:100). Deze wordt door de groepsleerkracht zelf ingevuld. De leerlingen moeten hun bouwwerk opmeten en omrekenen naar de werkelijkheid.
Lesdoelen CT
- De leerling leert hoe hij een computer of robot repetitieve taken kan laten uitvoeren
Lesdoelen
DE LEERLING KAN DE OMTREK, OPPERVLAKTE EN /OF INHOUD VAN EEN GEOMETRISCH FIGUUR BEREKENEN